Skip to content
Sandpatrol
LinkedIn

Virksomheder med gud på sidelinjen

Religion5 min read

Af: Michel Jørgensen

Cornflakes, pistoler og læskedrikke er blevet udviklet af troende forretningsfolk. Religion har givet inspiration og motivation til succesfulde produkter i den verdslige verden

Når du åbner en pakke Kelloggs Corn Flakes og spiser en skål af de sprøde majsflager, indtager du et morgenmadsprodukt skabt af to troende syvendedagsadventister for omtrent 100 år siden.

Sporene fra forretningsverdens religiøse relationer viser sig, når gæsterne tjekker ind på et Marriott Hotel og finder Mormons Bog ved siden af Bibelen på værelset, eller når en muslim slukker tørsten med en Mecca Cola. Her er fem eksempler:

1. Kelloggs Corn Flakes

Kelloggs er verdens største producent af morgenmadsprodukter, og firmaet sælger sine varer i mere end 180 lande verden over. Kelloggs kerneprodukt er den lille sprøde majsflage kaldet cornflakes, som kan spore sin historie til slutningen af 1800-tallet.

De to brødre og syvendedagsadventister John Harvey Kellogg og Will Keith Kellogg arbejdede i slutningen af det 19. århundrede i den amerikanske delstat Michigan på Battle Creek Sanitarium, som var et kursted ejet og drevet af Syvende Dags Adventistkirken. John Harvey Kellogg mente, at kosten havde stor indflydelse på menneskets fysiske og mentale tilstand, og han var en stærk tilhænger af trossamfundets afholdenhed fra alkohol og tobak og fremme af en vegetarisk kost.

Ud fra en tanke om at skabe et morgenmadsprodukt, som kunne understøtte den vegetariske livsstil, Syvende Dags Adventistkirken var tilhænger af og som blev praktiseret på Battle Creek Sanitarium, udviklede de to brødre på kurstedet en metode til at fremstille de majsflager, som senere skulle blive kendt som Kelloggs Corn Flakes.

Efter sammen at have skabt cornflakes opstod der uenighed mellem de to Kellogg-brødre om tilsætning af sukker til produktet. I 1906 brød Will Keith Kellogg derfor med broderen og dannede den virksomhed, som i dag er ansvarlig for at producere og sælge de millionvis af pakker med cornflakes, som de to syvendedagsadventister opfandt.

Syvende Dags Adventistkirken blev grundlagt i USA i 1863 under den bølge af kristne vækkelser, som fandt sted i midten af 1800-tallet. Trossamfundet er særligt kendt for som i jødedommen at helligholde lørdagen som hviledag i stedet for søndagen. I dag har kirkesamfundet tiltrukket omkring 17 millioner mennesker verden over, og i Danmark kan trosretningen mønstre i omegnen af 2400 medlemmer.

2. Kahr Arms

I starten af 1970erne flyttede den ubestridte leder af Moon-bevægelsen Sun Myung Moon med sin familie fra Sydkorea til USA. Her voksede sønnen Justin Moon op og udviklede som ganske ung en interesse for skydevåben. Da Justin Moon var 23 år gammel, stiftede han i 1993 Kahr Arms med den ambition at producere en serie af små pistoler, der ville være nemme at bære skjult på kroppen.

For tilhængere af Moon-bevægelsen er sektens afdøde stifter Sun Myung Moon guddommelig, og hans børn bliver ligeledes set som hellige. Justin Moon voksede op i et paladslignende hus lidt uden for New York og levede med sine søskende et beskyttet luksusliv betalt af Moon-bevægelsens indtægter.

Moon-bevægelsen har blandet kristendommen med en række elementer fra Østens religion og filosofi. Centralt i trossamfundet stod Sun Myung Moon som en messias-lignende frelser, der skulle fuldføre Jesu værk. I årenes løb har sekten tiltrukket kritik for at hjernevaske sine medlemmer og drive et forretningsimperium, som inkluderede medier som Washington Times og produktion af militærvåben i Sydkorea.

Da Justin Moon i 1993 startede produktionen af Kahr Arms pistoler ramte de små håndvåben et lukrativt nichemarked i USA, og firmaets produkter bliver i dag blandt andet anvendt af amerikansk politi. I tiden efter Kahr Arms blev stiftet, har Justin Moon overtaget ledende poster i Moon-bevægelsens omfattende forretningsimperium.

3. Mecca Cola

Mecca Cola blev lanceret i 2002 som et alternativ for den muslimske forbruger til de amerikanske giganter inden for læskedrikke som Coca Cola og Pepsi.

Manden bag Mecca Cola fransk-tuneseren Tawfik Mathlouthi sendte først læskedrikken til den bevidste islamiske forbruger på markedet i Frankrig, og som en del af virksomhedens koncept lovede firmaet at donere en andel af overskuddet til palæstinensiske velgørenhedsorganisationer.

Mecca Cola er navngivet efter muslimernes hellige by Mekka i Saudi-Arabien, hvor profeten Muhammed blev født.

4. Trijicon

I januar 2010 skabte amerikanske Trijicon overskifter i aviserne. Trijicon, som producerer sigtekikkerter til det amerikanske militær, havde indskrevet bibelreferencer i sigteudstyr anvendt i de muslimsk-dominerede lande Afghanistan og Irak.

Glyn Bindon, som grundlagde Trijicon, blev født i Sydafrika i 1937, men han flyttede i 1950erne til USA. I 1981 startede den kristne Glyn Bindon virksomheden Trijicon med det formål at lave avancerede sigtekikkerter til skydevåben.

Det amerikanske militær tillader ikke missionsvirksomhed i Irak og Afganistan. Da ABC News fortalte, at Trijicon indskrev henvisninger til bibelske citater i deres sigtekikkerter, fandt den amerikanske hærledelse de kristne beskeder for upassende. Kort efter historien kom frem, besluttede Trijicon at stoppe den næsten 30-årige tradition for at have bibelcitater på firmaets produkter til den amerikanske hær.

5. Marriott Hotels

Når en gæst tilbringer natten på et Marriott Hotel i USA, kan den overnattende ofte finde mormonernes hellige bog Mormons Bog på hotelværelset side om side med Bibelen.

John Willard Marriott lagde i 1927 fundamentet for den verdenskendte hotelkæde Marriott, da han startede med at sælge læskedrikken root beer til tørstige indbyggere i den amerikanske hovedstad Washington. John Willard Marriotts forretning voksede, og han kunne i 1950erne åbne sine første hoteller i Marriott Hotel-kæden, som i dag tæller omtrent 3.800 hoteller verden over.

John Willard Marriott blev født i år 1900 i den amerikanske delstat Utah, som huser mange tilhængere af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, hvis tilhængere kaldes mormoner. Den unge John Willard Marriott voksede op i en mormon-familie med otte børn. Som de fleste unge mormoner tilbragte John Willard Marriott en del af sin ungdom med missionsarbejde for trossamfundet.

For at støtte Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, som John Willard Marriott livet igennem var et dedikeret medlem af, blev Mormons Bog placeret på værelserne på en række af Marriott hotellerne.

Efter John Willard Marriotts død i 1985 overtog sønnen ledelsen af hotel-kæden og fortsatte virksomhedens støtte til Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Da mormonen Mitt Romney i 2012 kæmpede mod Barack Obama om det amerikanske præsidentembede, donerede John Willard Marriotts søn og bestyrelsesformand for Marriott Hotel-kæden en million dollar til trosfællens valgkampagne.

Publiceret på religion.dk 8. oktober 2013